Enkele weken geleden ontstond er commotie in de pers naar aanleiding van een inspectieverslag van wzc Klateringen. Dat inspectieverslag bevatte een aantal negatieve en positieve punten. In het persbericht van de oppositie werd echter eenzijdig de focus gelegd op het negatieve.
Op de vorige OCMW-raad gaf de directie van het WZC op mijn vraag toelichting over de inspectie en de genomen maatregelen. Hier de belangrijkste zaken even op een rijtje:
- Eén van de grootste punten van kritiek was dat bepaalde modules van het elektronisch woonzorgdossier (dat bijhoudt welke zorghandelingen zijn gebeurd) niet (volledig) gebruikt werden. Die kritiek is terecht en we namen heel snel maatregelen om hieraan te verhelpen. Dit punt is al aanzienlijk verbeterd, maar het zorgdossier zal nog tijd en inspanningen vergen om dit nog verder te optimaliseren.
- Voor de opmerkingen over omgang met continente en incontinente bewoners werd het uitgeschreven incontinentiebeleid aangepast om nog meer rekening te kunnen houden met het welzijn van de bewoner. Mictietraining (bewoners op vaste tijdstippen op toilet helpen om een regelmaat te stimuleren) is daar maar een deel van. Uiteraard kan iedere bewoner steeds vragen om extra hulp.
- De kwaliteitscoördinator van het WZC werkte een draaiboek zorg uit. Dat draaiboek bevat een overzicht, per mogelijke shift, per kwalificatie en per tijdstip, van de taken die we van het personeel verwachten. Dat draaiboek dat uitschrijft hoe we werken, is uiteraard geen statisch gegeven, maar steeds vatbaar is voor evaluatie en eventuele bijsturingen.
- De afspraken uit het draaiboek zorg worden regelmatig herhaald met het personeel en het opvolgingsbeleid van deze afspraken wordt verstrengd. Onaangepast gedrag of grove fouten tegenover deze afspraken zullen we systematisch voorleggen aan de OCMW-raad om er gepaste maatregelen te nemen.
- We voorzien extra opleidingen voor het personeel over maaltijdbegeleiding, bewonersgericht werken en hef- en tilbeleid.
Het inspectieverslag legt een aantal terechte werkpunten bloot en het toont aan dat het op sommige vlakken beter moet en kan. Dat is zeker niet fijn om te horen, maar dat is een realiteit waar we als wzc moeten kunnen mee omgaan. Ik wil wel benadrukken dat de berichten in de pers overdreven en een nogal eenzijdig negatieve weergave waren van de werking van ons WZC, waar onze personeelsleden zich dagdagelijks keihard voor het welzijn van de bewoners inzetten en dat tot tevredenheid van het overgrote deel van de bewoners.
Maar het motto van OCMW Ninove is: ‘samen gaan we voor beter’. Met de genomen maatregelen en een goede opvolging ben er zeker van dat we het OCMW-motto ook op het WZC kunnen toepassen en dat we samen met het personeel dit inspectieverslag kunnen ombuigen in een positieve stimulans zodat de werking nog verder kan verbeteren.
Leave a Reply